ads

25 Şubat 2009 Çarşamba

Sayfa 123 - Gazelle İlgili Edebiyat Etkinlikleri

Sayfa:123


1.)

a.bırımdegerı=>beyıt
bırım sayısı=>5

birimlerde anlataılanlar


1.)şair sevgilisinin yüzünü açıp salınarak yürümesinibağdaki çiçek ve ağaçların da bunu görmesini istemektedir.

2.)şairbu aşk hastalığına sevgilinin aşkından düştüğünübunun da nasıl amansız bir hastalık olduğunu herkesin görmesini istemektedir.

3.)şair sevgilisinin aşkından perişan olduğunuvücudunda yaralar açıldığını söylemektedir.

4.)şairaşk derdinden dolayı kemikleri sayılacak kadar zayıfladığını bu hali ve inlemeleriyle tıpkı Musikar'a benzediği söylemektedir.

5.)şair güzellere yumuşak huylu değillerdemenin yanlış olduğunugördüklerinde hemen yumuşak huylu olduklarını söylemektedir.

Şiirin teması:aşk

Ç. gazeldeki beyitlerin yerleri değiştirilerek okunduğunda gazelin anlamında herhangi bir değişiklik olmamaktadır.Çünkü gazelin birimleri olan her beyit kendi içinde bir bütündür.Bu nedenle anlam aynı birim içinde başlaraynı birim içinde biter.Dolayısıyla bir beyitteki anlam diğer beyitlere bağlı olmadığı için beyitlerinin yerlerinin değiştirilmesi gazelin anlamında herhangi bir değişikliğe sebep olmamaktadır.


D.Şiirde anlatılanların gerçek hayatta yaşanılması mümkün değildir.gazeldeki sevgili ve aşık tiplerişairin hayal gücünün ve bağlı bulunduğu Divan şiiri geleneğinin tipleridir.


E.Gazel nazım şeklinin özellikleri;
*Divan şiirinin nazım şekillerindendir.
*5-15 beyit arasında yazılır.
*İlk beytine matlason beyitine maktaen güzel beyitine beytü'l-gazelşairin adının veya mahlasının geçtiği beyte mahlas beyti denir.
*İlk beyit kendi arasında kafiyelidir.
*Genellikle aşkkadın ve içki konuları işlenmiştir.
F.Her iki şiirde gazel nazım şeklibeyit nazım birimiyle ele alınmıştır.Kafiye şeması Baki'nin gazelinde olduğu gibi aa/ba/ca... şeklindedir.Her iki gazelinde teması aşktır.Anlatılanlarda gerçek hayatta yaşanması mümkün değildir.Hoca Denhani'nin gazeli 7 birim iken Baki'nin gazeli 5 birimdir.

2.Gazelde aşk teması işlenmiş ve bir aşığın durumu gözler önüne serilmişti.Burada ise aşığın durumu yine gazelin bütünündeki durumuna eşdeğerdir.Verilen sözcükler okunduğunda yine halini anlatan ve sitem eden aşığın durumu ortaya çıkmaktadır.

4. İMGELER
GÜL VE NESRİN:rengi dolayısıyla sevgilinin yanağı
SERVİ VE SANAVBER:uzunluk ve salınış sebebiyle sevgilinin boyu ve yürüyüşü.
GÜLNAR:rengi ve şekli dolayısıyla aşığın vücudundaki yaralar.

5.
SÖZCÜK: Gülnar
GERÇEK ANLAMI: nar çiçeği
ŞİİRDEKİ ANLAMI:yara
GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Gülnar bu mevsime yakışıyor.
MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Bu dertten gülnarlar açtı her yanımda.


SÖZCÜK:muhabbet(gülşeni)
GERÇEK ANLAMI: gül bahçesi
ŞİİRDEKİ ANLAMI:vücut
GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Gül bahçesi rengarenkti
MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Yanımdayken kendimi gül bahçesinde hissediyorum.


SÖZCÜK:Musikar
GERÇEK ANLAMI:efsanevi kuş
ŞİİRDEKİ ANLAMI:vücut
GERÇEK ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Musikar efsanevi bir kuştur.
MECAZ ANLAMDA ÖRNEK KULLANIM:Öyle güzel sesi vardı ki Musikar'ı andırdı.


6. Açıl bağun gül ü nesrini ol ruhsarı görsünler
Salın serv ü sanavber şive-ı reftarı görsünler.

=>yukarıdaki dizelerde istiare(eğretileme)sanatı vardır.

Kapunda hasıl itdi bu devasuz derdi hep gönlüm
Ne derde mübtela oldu dil-i bimarı görsünler.

=>yukarıdaki dizelerde teşhis(kişileştirme)sanatı vardır.

Açıldı dağlar sinemde çak itdüm giribanum
Muhabbete gülşeninde açılan gülnarı görsünler.

=>yukarıdaki dizelerde teşbih(benzetme)sanatı vardır.Vücut sevgilinin gül bahçesine yaralar ise nar çiçeğine benzetilmiş.

Ten-i zarumda pehlum üstühanı sayılur bir bir
Beni seyr itmeyen ahbab Musikar'ı görsünler

=>yukarıdaki dizelerde teşbih sanatı vardır.Aşık kendini ve inlemelerini Musikar'a ve onun gagasından çıkan seslere benzetmiştir.

Ey Baki

=>bu ifade de nida(seslenme)sanatı vardır.

Yalvarı görsünler

=>yukarıdaki ifadede iham sanatı vardır. yalvar sözcüğü hem yalvar- hem de bir çeşit para anlamında kullanılmıştır.Her iki anlamda beyte uygun olduğu için iham sanatı vardır.

7.*gazel nazım şeklinin kullanılması
*beyit nazım biriminin kullanılması
*aruz ölçüsünün kullanılması
*sanatlı bir şöyleyiş olması
*arapça ve farsça sözcüklerin kullanılması


8.örnek yazı:
Bakinin gazeli yapı bakımından divan şiir geleneği yansıtmaktadır.Anlatımdaki sanatlı ve manzumlara dayalı ifadelerin yanı sıra ahenk bakımından da çok güçlü olan gazelde aşk teması işlenmiştir.şair aşk temasını aşık ve verfasız sevgili etrafında işlemiştir.temanın işlenmesinde manzumların yanı sıra şairin hayal gücünün de etkisi vardır.


9.Baki;
*şiirlerinde tasavvufi unsurları kullanmıştır.
*şiirleri nazım tekniği yönünden kusursuzdur.
*şiirlerinde çok güçlü sanatlı bir söyleyiş vardır.
*divan şiirinin en güçlü şairidir

Davetiye - Dilekçe -Teşekkür - Kayıp İlan Örnekleri


Dilekçe Örneği;

İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
FEN FAKÜLTESİ
MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK BÖLÜMÜ BAŞKANLIĞINA

Üniversitemiz Fen Fakültesi Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümünün ......................... numaralı öğrencisiyim. ..................... Eğitim-Öğretim yılında MG227 (Staj I) / MG327(Staj II) kodlu seçimlik ders kapsamında staj yapmak istiyorum. Staj yapmak istediğim Kurum .................................................. ................................................. dır.

Gereğini arz ederim.

Adres: Adı ve Soyadı


İmza

Tel :
e-posta :


Ek:İlgili Kurumdan alınan kabul belgesi


Teşekkür Örnekleri






Kayıp İlanı Örnekler;

NÜFUS CÜZDANI KAYIP İLAN ÖRNEĞİ:
Nüfus Cüzdanımı Kaybettim Hükümsüzdür. Murat ASLAN
EHLİYET-SÜRÜCÜ BELGESİ KAYIP İLANI:
Ehliyetimi Kaybettim Hükümsüzdür. Nuri LALE
ASKERİ KİMLİK KAYIP İLANI:
Askeri Kimliğimi Kaybettim Hükümsüzdür. Erol BÜYÜKÇE
ÖĞRENCİ KİMLİĞİMİ KAYIP İLANI:
ODTÜ Öğrenci Kimliğimi Kaybettim Hükümsüzdür. Ender SILALI
PASO KAYIP İLANI:
Öğrenci Pasomu Kaybettim Hükümsüzdür. Ali İBRAHİM
RUHSAT KAYIP İLANI:
34 MHZ 46 Plakalı Aracımın Ruhsatını Kaybettim Hükümsüzdür. Elif KARSLI
YAZARKASA RUHSATI KAYIP İLANI:
Özkanlar A.Ş.'ye ait Beko Casio 398 SR MFG8GE 740600142 Seri Numaralı Yazarkasa Ruhsatımız kaybolmuştur Hükümsüzdür.
GEÇİCİ MEZUNİYET BELGESİ KAYIP İLANI:
İstanbul Üniversitesi Geçici Mezuniyet Belgemi Kaybettim Hükümsüzdür. Kazım AVANOSLU
SAĞLIK KARNESİ KAYIP İLANI:
Bağkur Sağlık Karnemi Kaybettim Hükümsüzdür. Halil ERDOĞANLI



Davetiye Örnekleri;

1Hayatımızın bu en anlamlı gününde mutluluğumuzu bizimle paylaşmanızdan multluluk duyacağız.
2 Sevgiyle dolu birlikteliğimizi sonsuza taşıdığımız bu mutlu günümüzde dostlarımızıda yanımızda görmek dileğiyle...
3 Beraberliğimizi evliliğe götüren bu yolda sizlerle birlikte olmayı diliyoruz.
4 Birlikteliğimizi evlilikle noktalayacağımız bu mutlu günümüzde aramızda olmanız bizi onurlandıracaktır.
5 Baharı sevenler dört mevsim tek - Sanki diğerlerinde açmıyormu çiçek - Yaşamıyormu yaşayan gerçek Bizse tüm mevsimleri seviyoruz - Bu aşıklar vaktinde evlenerek
6 Gelin adı ve Damat adı Yeni Yaşamlarının mutlu başlangıçlarında sizlerle birlikte olmaktan kıvanç duyarlar. Yeni Yaşamlarının mutlu başlangıçlarında sizlerle birlikte olmaktan kıvanç duyarlar.
7 Düğün törenimizde sileride aramızda görmekten mutluluk duyarız.
8 Birlikteliğimizin Sonsuza kadar sürmesi umudu ve dileğiyle ortak yaşamımıza adım attığımız bu günde bizimle olmanız bizi onurlandıracaktır.
9 Sevgiyle gelen her güne birlikte merhaba diyebilmek için nikah törenlerinde sizleride bekliyorlar.
10 Elveda gençlik güzel günlere - Biz çok mutluyuz darısı sevenlere - Biz yuva kuruyoruz ilerdeki günlere - Bizi sevenler gelsin - Mutluluğumuzu görmeye

Sayfa 202-204-215 - 9. Sınıf Edebiyat Etkinlikleri

SAYFA 202-204-215 CEVAPLAR

202. sayfanın hazırlık soruları;
1)yaşadığımız ilin tarihi özelliklerinüfusucoğrafi özelliklerini konu alan bir metin yazarak bu özelliklere dikkat ederiz
2)bu soruda bir yazarın veya santçının özelliklerin istiyor ben Ahmet Hamdi Tanpınar'ı örnek verdim ve ve bir metin yazarken dikkat edeceğimiz özellikler yaşadığı zamanedebiyata katkılarıçevresi zihniyetiöğrenim hayatı dikkate alınır


sayfa 204
1-)Bu metinde dönemin zihniyeti olarak insanların teknolojik gelişmelrden dolayı geceleri
çalışmak zorunda olduğunu bazılarının ise sadece gündüzlerin çalıştığını anlayabiliriz.Ayrıca kıtalar arası uçuşlarında olduğu bu metinden anlaşılır.
2-)Bu metinin yazılış ama bilgi vermek ve yönlerdirmektir. Hedef kitleside uyku sorunu olanlar olabilir
3-)4 birim vardır işte yazdırmayın onların hepisi metinde adları yazıyo
4-)Bu metinin ana düşüncesi uykunun sosyal hayatımızdaki yeri ve önemidir.Yazıldığı dönemle ilişkiside işte o dönemde bazı insanlırın gece çalışmak zorunda olduğundan bazı psikolojik felan filan bozukluklar geçirmesi işte ilişkisi böyle
5-)Burda metin dilin göndergesel işleviyle kullanılmıştır. göndergesel işlev:bilgi vermek için olan vardıya hani işte o.
6-)Metinin konusunu dil ve anlatımını etkileyen en önemli unsurlardan birisi hitap ettiği hedef kitlesidir. Metinin dili hitap ettiği hedef kitlesine göre farkılılık gösterir.Örneğin bu metinde hedef kitle biz yani cocuklar ya da normal sıradan bir insan değildir. Çünkü burada bazı bilinmeyen kelimeler vardır. Yani terimler vardır sirkadiyen nörötik kortizol senkronizatör vb. yani bunun hedef kitlesi bu sözleri bilen bu sözler hakkında az çok bilgi sahibi olan kişilerdir. eğer hedef kitle biz olsaydık bu kelimerin anlmı bir parantez içinde verilir ya da uzun uzun anlatılırdı.
7-)Bu metin bilimsel metindir makaledir. Makale diyince sadece gazete çevresinde gelişen edebi metinlerdeki makale gelmesin aklınıza bizim hoca böyle dedi ben onun yalancısıyım
9-)Bu bir makaledir nerdenmi anlıyoruz?
çünkü ispatlama var sonra hiç bir öznel yargılara yer verilmemiş.

Sayfa 215

1. günlük
2. röpörtaj
3.
4.tarihi
5.bilimsel
6.makale
7.
8.fıkra
9.mizah
10.hatıra
11.deneme
12.mektup
13.eleştiri
14.geziyazısı

Sayfa 181-182-183-185-189-192-195 - 9. Sınıf Edebiyat

SAYFA 181-182-184-185-188-189-191-192-193-194-195

CEVAPLAR


1-
aynı anda düşünceden hareketle birden fazla öğretici metin yazılamaz :yanlış

öğretici metinler genellikle güncel araştırmaları ve sorunları işler: doğru

2-
parçanın ana düşüncesi: Türk dilinin en güzel şekilde kullanılmasıdır..

184 fil dişinden kule adlı parçanın ana düşüncesinin sorulduğu sorunun cevabı:

her sanatçı yaşadığı ülkesi ve çevresi ne şartlarda olursa olsun fikirlerini açıkca söylemelidirler.

SAYFA:188-189-191-192-193-194-195

Cevaplar ölçme değerlendirme soruları

1::
ilk yanlış sonraki doğru

2:: A

3:: E


4:: her öğretici metinlerdeki ortak yönler;bilgi vermesi okuyucuyu düşündürür ikna eder yönlendirir fikirlerimizin değişmesini farklı açılardan bakmamızı sağlar ve hepsi insanı anlatır....

184 ve 185 sayfa 184ve 185.sayfa
1.soru
sanat ve sanatçının hür olması
2.soru
soyut bir kavram ifade etmektedir
anadüşünce:sanat ve sanatçıya baskıların olduğu
4.soru
gelir.yazarın duygu ve düşünceleri farklılık gösterir.
anlama yorumlama
1.soru
amacı olduğu için bir yazıyla aktarma gereği duyar

ölçme değerlendirme
d
d
boşluk:yunus emrenin türk dilini en güzel şekilde kullanması
3.soru:d
4.soru:metnin okuyucuya aktarmak istediğii ileti düşünce bildiri

SAYFA 192 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
1.Y
D
2.A
3.E
4.bilgi verir farklı açıdan bakmamızı sağlarokuyucuyu düşündürür...

Konu: Bayragımız
1-) Bu metin ülkenin işgale ugradıgı bir zamanda kurtulus savası yıllarında yazılmıstır.KazanıLan zaferleri anLatmaktadır.Ülknenin sanlı tarihine ısık tutar.
2-) Bayragımız metni yazıldıgı donemin vatanmilliyethürriyet vb. konuları işlemistir.Hem duygu hemde düsünceler verilmis hende tarihi ve kültürü yansıtmıstıR.
Bayragımız ögretici metin gelenegine baglıdıR.

195
ÖLÇME DEĞERLENDİRME:

1: D Y
2: zaman mekan
3:mektup

188İN CEVAPLARI
1:bir kavramı açıklamak
2:soyut olduğu için anlaşılması çok zor edebiyatla ilgilenenlere daha çok hitap ediyoR.
3labilir.farklı anlşatım biçimleri oluşabilir
5:cvapları kitabın arkasındaki sözlük kısmında var bi gezi yok.gezi:gezilen yerlerin anlatılması
6:felsefi metin
7.günlük gözlemlere yer verilmiş
anlama yorumlama
1:kişiden kişiy egöre değişir
4:anlatım türü ve konusunu belirler
ölçme değerlendirme
1:1y
2d
2:c
3:deneme
4:türü mektuptur.benzetmeler vardır188İN CEVAPLARI
1:bir kavramı açıklamak
2:soyut olduğu için anlaşılması çok zor edebiyatla ilgilenenlere daha çok hitap ediyoR.
3labilir.farklı anlşatım biçimleri oluşabilir
5:cvapları kitabın arkasındaki sözlük kısmında var bi gezi yok.gezi:gezilen yerlerin anlatılması
6:felsefi metin
7.günlük gözlemlere yer verilmiş
anlama yorumlama
1:kişiden kişiy egöre değişir
4:anlatım türü ve konusunu belirler
ölçme değerlendirme
1:1y
2d
2:c
3:deneme
4:türü mektuptur.benzetmeler vardır

189
ölçme değerlendirme soruları:

1-
ikiside doğru

2-c

sayfa 190 da=
3.soru: söyleyişi(sohbet)


4-anlaşılır bir biçimde yazılmıştır.günümüz Türkçesiyle

S.181-182
1bilgi vermek tanıtmak
2ıtrı hakkında bilgi sahibi olmak isteyen herkesi
3olur çünkü haytı kişiliğinede etki eder
4verilen bilgi eksik olur.metin içinde belirli bir anlam vardır
54 birim
6 bilgi vermek tanıtmak yaşantısıkişiliğişahsiyeti

ÖLÇME DEĞERLENDİRME

1tanıtmak
2b
3b ve e
4d
5bilgi vermek tanıtmak

Sayfa 170-171-172-173 - 9. Sınıf Edebiyat Etkinlikleri


SAYFA 170
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:

1-Y D
2-trajedi
3-B
4-A

SAYFA 171:
5- cahil ve okumuş insan arasındaki çatışma anlatılıyor.

SAYFA 172
3.ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
1-Y D
2-D D
3-
1.boşluk: geleneksel
2.boşluk:modern
4-masal
5-ilahi
6-D
7-A
8-C
9-B

SAYFA 173:
10-D
11-BULMACANIN CEVAPLARI
1-tiyatro
2-ileti
3-sahne
4-zaman
5-çatışma
6-anlatıcı
7-mekan
8-kurgu
9-karakter
10-tip
11-olay
12-bakışaçısı

ads2