ads

8 Ekim 2011 Cumartesi

Sedimantasyon neden yükselir?

Sedimentasyon birçok sebepten dolayı yükselebilir, bunlardan bir tanesi de aktif romatizma.

Sesimentasyon hızı vücuttaki inflamasyonu (enflamasyonu) göstermek için sıklıkla kullanılan bir kan testidir. Sedim sıklıkla "eritrosit sedimentasyon hızı" olarakta isimlendirilmektedir. Sedim kandaki eritrositlerin belli bir zaman içinde çökmesi olarakta tanımlanmaktadır. Sedim yada sedimentasyon hızı ESR olarakta kısaltılmaktadır

annemin safra kesesinde çokça taş var. Sedimentasyon değeride 80 çıkıyor. Bu kadar yüksek çıkmasının safra kesesinde taş olmasıyla bir alakası var mı? Teşekkürler.

Safra kesesi taşında sedimentasyon yükselmez. Taşa bağlı kesede iltihap (kolesistit) gelişirse yükselir ki bu durum cerrahi acil durumlara girer ki annenizin böyle bir hastalığı yok sanırım. Bunun dışında sedimentasyon yükselmesine neden olan onlarca hastalık bulunduğundan bir İç Hastalıkları Uzmanınca değerlendirme yapılmalıdır.

Sedim hızı bir tüpteki konulan eritrositlerin (kırmızı kan hücrelerinin) birim zamanda çökme hızları ölçülerek bulunur. Tüpe konulan eritrositler belli bir zaman içinde dibe çökerler ve üstte kanın sıvı kısmı olan "serum" kalır. Klasik sedimentasyon hızı bir saat içinde test tüpüne konan kanın ne kadarının çöktüğünün milimetre cinsinden ifadesidir. Sedim inflamasyonun derecesi arttıkça, artmaktadır.

Kısacası özel bir test tüpünün içerisine kan kanulur ve bir saat beklenir. Bir saatin sonunda test tüpünün üst kısmında kanın sıvı kısmı yani "serum", altta ise dibe çökmüş eritrositler görülür. üst seviyeden eritrositlerin çöktüğü seviyeye kadar olan kısım ölçülür ve milimetre/saat cinsinden sonuç verilir.

Katz indeksi: sedimentasyon hızının bir başka ifade şeklidir. Katz indeksi 1. saatteki sedim hızı ile 2. saatteki sedim hızının toplamının ikiye bölümü (aritmetik ortalaması) olarak hesaplanır. Ancak katz indeksi için 2 saatlik bir süre geçtiği için günümüzde daha hızlı sonuçlanması için katz indeksi kullanılmamaktadır.

Günümüzde sedimentasyon hızı otomatize makineler ile ölçülmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ads2